Ahmad, 27
Matematiikan opettaja
Tullut Suomeen Afganistanista vuonna 2015
”Tykkään matematiikasta, se on aina kiinnostanut minua. Opiskelin matematiikkaa yliopistossa Afganistanissa kandidaatin tutkintoon asti. Ennen Suomeen tuloani ehdin työskennellä opettajana kahden vuoden ajan.
Afganistanissa koulutus- ja urapolullani esiintyi vaikeuksia. Yliopistossa minulla oli erilainen ideologia verrattuna vallitsevaan islamin ideologiaan, mikä vaikeutti opiskeluani ja tutkielmani tekoa. Samanlaisia esteitä oli myös, kun työskentelin opettajana lukiossa ja peruskoulussa. Muut opettajat arvostelivat ideologiaani vääräksi, koska en täysin noudattanut islamin ideologiaa. Muutin Suomeen juuri tämän ongelman takia. Valitsin maaksi Suomen, koska Suomessa uskonnot eivät rajoita työskentelyä opettajana.
Toimin tällä hetkellä matematiikan tuntiopettajana peruskoulussa. Tätä työtä olen tehnyt nyt vuoden verran. Suomessa minulla ei ole ollut vaikeuksia työhön liittyen. Ainoa työtäni hieman vaikeuttava tekijä on suomen kieli, jota en osaa vielä täydellisesti. Se ei kuitenkaan vaikeuta työtäni paljoa. Parasta työssäni on se, että saan tällä hetkellä toimia vapaasti, eikä ammatillista toimintaani rajoiteta niin kuin Afganistanissa. Sen vuoksi en myöskään koe stressiä työstäni, vaan nautin siitä suuresti.
Pakolaisuus ei vaikuta nykyiseen elämääni paljoa. Elämäni Suomessa on helppoa, eikä siihen sisälly juurikaan ongelmia. Ainoat pakolaisuuteen liittyvät ongelmat ovat terveydellisiä, sillä välillä mieleeni palautuu ikäviä muistoja ajastani Afganistanissa.
Tällä hetkellä koen, että en ole enää niinkään pakolainen, vaan olen kasvanut tasa-arvoiseksi suomalaiseksi. Pakolaisuus on kuitenkin jättänyt minuun jälkensä. Afganistanissa saatujen kokemusteni perusteella koen, että ihmisoikeuksien toteutuminen on tärkein asia toimivan yhteiskunnan toteutumisen kannalta. Uskon, että voin toteuttaa tätä ajatusta opettajan työni kautta.
Haaveilin opettajan työstä jo lapsena, joten olen nyt unelma-ammatissani. Haaveeni on kehittyä opettajana jatkuvasti ja suorittaa tulevaisuudessa suomalaisessa korkeakoulussa opettajan pedagogiset opinnot, jotka antavat minulle pätevyyden toimia Suomessa opettajana. Haluan jatkaa työtäni matematiikan opettajana niin pitkään kuin mahdollista.
Työ merkitsee minulle paljon. Koen opettajan työn hyvin tärkeäksi työksi, koska opettaja vaikuttaa suoraan lasten ajatteluun, kehittymiseen ja sitä kautta myös koko yhteiskunnan toimintaan. Koenkin, että opettajan työn kautta voin tehdä yhteiskunnasta paremman.”